#FalleretIntellektuel

20161231_080348Nein. Et manifest
Eric Jarosinski
A Mock Book / Urgent.Academy 2016
(i kommission hos Tiderne Skifter)

Når Jarosinski er bedst, er hans tweets poesi og hvis ikke poesi så i det mindste poetiske aforismer. For den uindviede er Eric Jarosinski manden bag Twitter-kontoen @NeinQuarterly og hashtagget #failedintellectual, og historien bag disse er på én gang uprætentiøs og særegen. Måske man skulle starte med Jason Fagones indledning i The New Yorker fra 12. februar 2014: “Like many of us, Eric Jarosinski first started tweeting as a way of avoiding work”. Som adjunkt på University of Pensylvania på fakultetet for tysk sprog og kultur skrev Jarosinski på et interessant emne om metaforens gennemsigtighed i moderne tysk kultur, men han blev tynget af sit eget sprog og vendte sig oftere og oftere bort fra arbejdet og over mod sin smartphone, hvor han begyndte at skrive på Twitter i januar 2012. Til sidst opgav han sit forskningsprojekt og helligede sig sit nom de guerre @NeinQuarterly og ernærede sig som falleret intellektuel – og det med ganske stor succes. @NeinQuarterly følges i dag af 144.928 personer, og hans bog Nein. A Manifesto er oversat til et væld af sprog – og nu også til dansk med et lidt selvsmagende og intetsigende forord af Knud Romer; bogen er oversat af Anders Engberg-Pedersen.

Nein er ikke nej.

Nein er ikke ja.

Nein er nein.

Som med mange af Jarosinskis tweets skal man være særdeles varsom i sin læsning, for hvad er Nein, hvis hverken et ja eller et nej, men det tyske nein? Der er selvfølgelig på det lydlige niveau en ironisk afstandtagen til Heideggers identitetssætning, idet det følger skemaet A = A, men på skrift problematiseres forholdet ved at Nein (proprium) er et nein (interjektion). Kan man være fræk og sige, at Nein er en interjektion eller das Dazwischengeworfene (det, der kastes ind imellem)? Som germanist kunne Jarosinski godt have struktureret sit Nein på en sådan måde (bevidst eller ubevidst).

Nein. Quarterly; A Compendium of Utopian Negation er det fiktive tidsskrift, @NeinQuarterlys tweets er modelleret over. Man skal være opmærksom på den utopiske negation, når det udtales af en elev af Adorno (Adorno med monokel er således også Jarosinskis avatar på Twitter), fordi den utopiske negation kalder på at blive læst inden for rammerne af den negative dialektik. Negativ dialektik er et opgør med den hegelske automatiske teleologi, der også findes blandt den ureflekterede betonmarxisme, hvor historien udvikler sig med nødvendighed over mod et mål; hos Hegel er dette det absoluttes manifestation, mens det hos Marx bliver overvindelsen af den herskende klasse, hvorefter det klasseløse samfund vil indfinde sig. Men for Adorno er udviklingen kontingent, hvilket betyder at vi selv må gøre arbejdet for at nå i mål, men også at vi er, hvor vi er med nødvendighed, fordi vi er, hvor vi er på grund af diverse hændelser i fortiden.  Dermed forkastes dialektikken ikke, men den åbnes (også som spekulativt værktøj) og det efterlader os, menneskene, de tænkende og agerende borgere, som det Dazwischengeworfene, der befinder sig mellem fortidens nødvendighed og fremtidens åbenhed, som vi snubler baglæns i møde (som Benjamins angulus novus).

For dem, der ikke ved det, så er et tweet på Twitter 140 tegn (det er det samme som længden på en sms i gamle dage, da far var ung), og det er altså det Jarosinski har at gøre godt med i sine paradoksale og tænkende tweets, hvoraf vi bliver præsenteret for et lille udvalgt i manifestet. Når Jarosinski er bedst, formår han at inddrage den filosofiske tradition, humor og en heuristisk metode, der serveres som en paradoksal jarosinskisk cocktail.

Nej, min kære vare.

Det der er mellem os er fetichisme.

Det er kærlighed.

Uden ideologien.

Det bliver tydeligt, at der er noget aforistisk over Jarosinskis tweets. Hvad er en aforisme? Den beskrives noget nær perfekt af William Soya sådan her: ”En god aforisme er en lang afhandling forkortet til én sætning”. Det er lige præcis dét, Jarosinski kan, når han er bedst. Dertil kommer et som allerede nævnt poetisk islæt, idet sproget faktisk lykkes med en frembringen, altså det at noget bringes frem i lyset.

Bogens sidste kapitel er en gloseliste med Jarosinskis udlægninger. Tre eksempler:

Retorik
Kunsten at sige hvad folk ikke vil høre, på en måde de ville ønske, de selv havde sagt.

Selfie
Et billede af nogen vi engang kendte. Taget af nogen, vi engang respekterede.

Weekend
De to dage om ugen hvor din fremmedgørelse er helt din egen.

De intertekstuelle referencer gør ikke noget særligt væsen af sig og det er med til, at Jarosinskis tekster fremstår som uprætentiøse, men også at de kan læses på mange niveauer. Tonen er på én gang munter og melankolsk i de sociale mediers aftenland, den pakker en erkendelse af eksistensens udsathed og det generelle forfald ind på en måde, så man som læser får erkendelsen i små bidder.

Nihilisme
Den idealistiske forestilling,at intet kan ændre verden.

Her kommer en af Jarosinskis litterære finurligheder til orde. “Intet kan ændre verden” er dobbelttydig, idet den både kan læses med fokus på intet og med fokus muligheden, der ligger i den sidste del af sætningen. Idealismens spekulative natur kommer dermed til udtryk i, at det både forholder sig sådan, at der ikke er mulighed for at ændre på verden, men samtidig er denne umulighed lige præcis den eneste mulighedsbetingelse for forandring. Dermed formulerer Jarosinski også i en prægnant kortform selve kernen i Adornos negative dialektik.

Nen. Et manifest er en utraditionel filosofisk og kulturkritisk bog, der en gang for alle understreger, hvor mange muligheder, der er i 140 tegn. De 140 tegn bliver en begrænsning, hvorunder de fleste må bukke under, men Jarosinski og en håndfuld andre twittere har formået at gøre til en kreativ udfordring for dem selv. Det er nu blevet til 34.920 tweets, en karriere som omrejsende, falleret intellektuel og en bog, der er læseværdig, anderledes og tankeprovokerende.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s