Det store festmåltid

Det store party
Kim Fupz Aakesson
Lilian Brøgger (ill.)
Bibelselskabets Forlag, 2018.

Bibelselskabet har efterhånden en række bøger på samvittigheden, hvor hele bøger i Bibelen eller som i det nedenstående tilfælde en lignelse fra det Nye Testamente gendigtes og formidles til et publikum, der enten er for ungt til at læse selv eller ikke ville blive ramt af bibelteksternes mere tunge, traditionsbundne stil og billedbrug. Et eller andet sted skærer det i hjertet, at det skulle være nødvendigt, at teksterne ikke kan  nå en moderne læserskare af sig selv, men sådan har det vist aldrig været; og jeg må jo indrømme, at de gendigtninger og tekster på nudansk, jeg har stiftet bekendtskab med faktisk virker.

Nu har Bibelselskabets Forlag udgivet tre små bøger med gendigtninger af forskellige bibelske lignelser. De er gendigtet af Kim Fupz Aakesson og Lilian Brøgger har illustreret bøgerne. Bogen jeg sidder med i hænderne er Det store party, som er en gendigtning af lignelsen om det store festmåltid. Selve lignelsen er trykt på bogens sidste to sider, så man kan have forlægget frisk i erindring, hvis man ønsker det inden læsningen. Målgruppen er børn i indskolingsalderen – og bogen ville gøre sig godt i forbindelse med kristendomsundervisning og på skolebibliotekerne.

Teksten er umiskendeligt fupzk og Brøggers illustrationer akkompagnerer den ganske uforligneligt. Lignelsen om det store festmåltid er nu sat i et moderne Danmark med sociale medier og overfladiskhed. Fupz’ rigmand har netop masser af venner på de sociale medier, og de liker i et væk alle hans opslag, og han liker dem tilbage. En dag får han den idé, at han vil holde en stor fest og han inviterer alle sine mange venner gennem de sociale medier. Dagen for festen kommer, og der er pyntet op, hyret kokke og personale og der er vin og mad til alle. Men ingen kan komme. Nu sender rigmanden sin au pair-pige ud i gaderne og invitere alle mulige mennesker med hjem til festen. Der er lømlerne, de fattige og sultne, teenagepigerne på legepladsen, posedamen, de handicappede, skøre og syge – kort sagt alle dem, det moderne Danmark ikke ønsker. Alle takker ja, og det bliver en fed fest. Til sidst beder rigmanden sin au pair-pige om at fjerne alle hans såkaldte venner fra de sociale medier, for de er ikke hans rigtige venner.

Som det måske kan ses, så er Fupz meget tro mod oplægget. Historien er fængende og udover at være underholdt, får man også mulighed for at tale om flere ting – både ting, der fylder i de unges verden (eller snart kommer til det) og ting, der relaterer til Bibelen.

Nogen vil måske, ligesom jeg selv følte efter endt læsning, tænke at den fupzke rigmand var lige vel overfladisk til at kunne bære rollen som Gud og det store party skulle så  være Himmeriget. Men det er jo lige præcis dét denne sproglige modernisering, Bibelselskabets Forlag også arbejder med, kan. Den tvinger læseren til at forholde sig til det skrevne på ny, til at støve sine egne billeder af; som sådan er her tale om en ganske vellykket brug af det litterære greb Verfremdung, som kendes tilbage fra Bertolt Brechts teater. Den bibelske rigmand er næppe mere dyb eller sympatisk end den fupzke, men nu må vi bare blive nødt til at forholde os til det – og det samme gælder festens gæster. Det er de udstødte eller dem, der lever på kanten til udstødelse, der kommer, det er dem, der takker ja. På den måde bliver Fupz’ gendigtning særdeles vellykket og hvad mere er, den (gen)åbner og er tro mod forlægget.

Indledningen på denne anmeldelse skal derfor også modsiges af afslutningen. Det er ikke bare en bestemt gruppe af mennesker, der kan få gavn af dette og lignende projekter fra Bibelselskabets Forlag, det er os alle sammen, der godt kunne bruge at få støvet vores indre billeder og forståelse en smule af.

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s